fredag 4 januari 2013

Årets träning och mat hittills!

Tre dagar in på de nya året (fyra men nyårsdagen räknas självklart inte) lika många träningspass, samt lika många promenader som dagar :-)

Första dagen blev hemmaträning. Körde ett HIT-pass (=högintensiv träning) hemma på vardagsrumsgolvet med den enkla utrustning jag har att tillgå, bestående av två hantlar á 2 kg, en fotboll och en yogamatta. Skulle vilja utöka utrustningen med åtminstone en 10 kg kettlebell.

Fyra stationer med tre övningar på varje, cirkulera fyra minuter på de tre övningarna, en minuts vila för att göra nästa station. Avslutar med en femte station där jag gör ett varv med alla tolv övningarna.

Station A:
10 Upphopp med bollen, dopp i golv och rakt upp sen
10 köttbulls(situps) med boll
Utfallsgång med bollen som rotation

Station B: med hantlar (borde vara en kettlebell)
20 Höftsving med båda hantlarna
20 Bålrotation
10 Burpees

Station C:
10 Fällkniven - Rulla 360 grader - fällkniven och tillbax
20 saxhopp i plankposition
björngång

Station D: med hantlarna (borde haft minst dubbla vikten på en skivstång)
20 Thrusters
10 armhävningar
10 jämfotahopp över hantlarna

Sen avslutade jag med ett varv beståenda av all övningarna, med samma anal repetitioner som jag gjorde från början.

En halvimme senare tog jag en promenad på ca 5 km med barnvagn.

Andra dagen (igår) inledde jag med vad som skulle blivit en långpromenad med barnvagnen men på grund av den kraftiga blåsten som bromsade in mig när jag gick med vagn blev det bara 3 km promenad.

På kvällen gick jag ett varv i gymmet på ca en timme hela kroppen. Ökade på vikten med 50% (= 10 kg ökning eftersom jag är så svag i benen) i liggande benpress, och av de fick jag träningsvärk i skinkorna och benen.

Idag gjorde jag en "400" för tredje gången någonsin, ett snabb högintensivt pass jag läst om på Lofsans blogg.

50 Burpees
50 Armhävningar
50 Knäböj
50 Planka med saxhopp
50 Knäböj med jämfota hopp (suger ordentligt i benen när man redan gjort 50 vanliga)
50 Planka knä till armbåge (diagonalt)
50 Utfall
50 Dips

Totalt 400 repetitioner. Första tillfället jag gjorde de, gjorde jag först ett varv med 25 rep, sen 15 rep och avslutade med 10 rep och fick så ihop mina 400. Fördelen med 50 är att man verkligen suger musten ur riktigt j-kla ordentligt i varje övning. Minuset kan vara att tekniken blir sämre i slutet.

En timme senare tog jag en promenad på 5 km.

Nu hänger jag i soffan efter att glimtat på gladiatorerna, missade dock slutet. Men Lofsan var med så jag hoppas det gick riktigt bra för henne. Hennes nackdel är nog att hon är så liten, nästan lika liten som mig... men med betydligt mer muskelmassa :-)

När det gäller kosten så har jag hållit bra på den, inte ens något vin idag.
I förrgår åts det sallad och lax till middag och igår efter träningen blev det wok, bara grönsaker och kött. Dagens ser ni nedanför.

Får se hur morgondagen blir. Ett pass på gymmet är i alla fall inplanerat. Ska bli skönt att komma iväg någon timme.


Dagens middag Kycklingfilé med smak av rosmarin, vitlök och citron, serverades med varma körsbärsomater och feta samt en mathavresallad med purjo o persilja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att ni skriver en rad!