torsdag 24 januari 2013

Träningspass i Tabata!

Tabata innebär att man kör intervaller 20 sek arbete så hårt man bara kan köra, 10 sek vila i totalt 4 min (åtta rundor)

Så jag inledde med sidoplanka i tabata, dvs. man kör ena sidan 20 sek, och "vilar" 10 sek med en vanlig traditionell planka, för att sedan gör sidoplanka andra sidan.

Därefter cirkulerade jag mellan fyra övningar och eftersom jag ville göra fyra minuter totalt per övning blev det 8 rundor här med totalt 16 minuter.

1. Armhävning med ena handen på en boll
2. Sittande bålrotation med hantlar
3. Burpees
4. Knäböj med jämfotahopp

Pausade med att dansa GangNam med Lucas ett par minuter!

Avslutade det hela med tre stycken plankor på väggen a 20 sek (den svårare versionen). Gick upp med fötterna 1,5 meter på väggen.

Klart, en snabb dusch och sedan kvällsmat efter en lång dag på jobbet, kunde inte blivit en bättre avslutning på dagen, hemma med mina favoriter treåringen som hängde på och tränade och hoppade lite med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att ni skriver en rad!