onsdag 25 maj 2011

Mat!

Det där med mat är inte alls lätt, dieter hit dieter dit, frågan är vad är bra vad fungerar, vad håller i längden och vilket funkar ihop med träning???

Och hur ska man egentligen äta när man tränar, finns ju olika teorier om allt lixom? Jag tror på att att testa sig fram, vad funkar för mig, lyssna på kroppen och det mentala vad är hållbart i längden?

Jag inledde året med att både träna och dricka shakes från allevo. Tappade två kilo snabbt men tappade oxå hjärnan haha, fick i mig alldeles för lite kolhydrater (behövs i viss mängd för hjärnan) samtidigt som jag precis börjat träna massa. Det kanske inte var så smart att ändra alla vanor samtidigt.

Förutom att träna och dricka shakes slutade jag med "rent socker" det som jag skulle vilja kalla onödigt socker, godis, läsk, chips, kakor, socker på filmjölken m.m. Det höll jag fast vid ganska länge, men nu äter jag något gott på helgen lite godis eller chips men i väldigt små mängder. Tycker egentligen inte att det är gott om man äter för mycket av de.

Jag gick över till att köra lite GI, långsamma kolhydrater, och framförallt mindre mängder av kolhydrater, men försöker framförallt känna efter hur jag o min kropp mår, är jag helt slut och behöver energi så stoppar jag i mig det annars blir jag en grinig mamma/sambo/kollega.

Ju mer jag läser desto bättre koll tror jag att jag håller på att få om hur man kan tänka kring just träning óch mat ihop, så mitt fokus numera bra återhämtning bestående av både kolhydrater och protein (gainomax är perfekt) ett rejält mål efter träning och i övrigt fokus på protein och grönsaker.

För att jag inte ska tröttna följer jag inget strikt, och framförallt på helgerna ser jag till att njuta av god mat (potatis - Jag heter egentligen HåkanBråkan) och gott vin (Kanske inget för håkan :-)

Kort om mat: Jag älskar mat, men har insett att det finns grymt mycke gott man kan göra som är nyttigt och kul om inte ännu godare ibland. Jag kommer att återkomma till  ämnet, och även komma till kosttillskott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att ni skriver en rad!