onsdag 25 maj 2011

Träningsbakgrund

Ingen, verkligen ingen, har aldrig tränat aldrig hållt på med någon sport så just nu kommer de från ingenstans, eller rättare sagt från de kilona jag lade på mig efter graviditeten.

Jag har aldrig varit direkt stor men de är enormt viktigt för mig att trivas med hur jag ser ut. Jag är 156 lång och innan graviditeten vägde jag någånstans mellan 50 och 51 kg. Aningen för mycke i min smak eftersom jag inte hade några muskler direkt och bara var allmänt klen och åt skräpmat och var ute på studentställen alldeles för mycket.

Under graviditeten gick jag upp så jag vägde 60 kg, och sex veckor senare var allt borta och jag vägde strax under 50 kg. Nöjd igen. Ett år senare vägde jag dock 55 kg på grund av ohälsosamma vanor godis, läsk, skräpmat och för lite motion.

Så mitt nyårlöfte blev inte helt förvånade att börja träna, och bli av med den slappa magen. I januari köte jag ett träningskort på friskis och svettis för att i huvudsak träna på deras gym, mestadels konditon för attt förbränna.

Men efter lite modigt övervägande (eftersom jag är skiträdd för friskis-pass) testade jag att gå på Indoor Walking - ett grupptränningspass i crosstrainers, och insåg att det inte var så farligt, gick sedan på box vilket är min absoluta favorit speciellt om Tony håller i det för då är man fullkomligt slut efteråt och sedan skivstång även kallat bodypump vilket blev min drog och oxå det som gjort att jag faktiskt byggt upp min kropp och fått lite muskler.

Framförallt orkar jag mycker mer när det gäller att lyfta och busa med Lucas nu.

Nu har jag hållt på med träningen i snart fem månader.... och helt ärligt blir de bara roligare och roligare ju mer man lär sig.

Rent viktmässigt är jag nöjd nu, men jobbar på att bli tajtare och starkare.

Att träna har fått mig att må mycket bättre mentalt, jag dippar inte lika lätt, mycket jämnare i mitt humör och jag ger utlopp för mycket skit genom träningen och jag mår bra och har lättare att hantera tråkiga saker på ett bra sätt.

Just nu tränar jag så ofta jag hinner utan att offra för mycket av tiden med mina grabbar, men de skuller heller aldrig heller gå utan min sambo som stöttar mig till 100% och låter mig dra iväg och ha den här egentiden för jämnan. Men han vill väl oxå att jag ska vara snygg, win win :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att ni skriver en rad!