onsdag 8 augusti 2012

Mums


Måste ju skriva ett inlägg om den goda mat jag unnar mig under semestern och som jag passar på med innan jag satsar fullt mot mina mål, vissa dagar är man ju bara trött och orkar inte riktigt tänka på mat! Så var det i lördags, hade ju lite besök o så när de åkt bestämde vi oss för att köpa mat. Testade ett nytt ställe för oss, lite thai mat, men usch vad dåligt det var, riktigt sunkig mat, och tydligen sunkigt ställe oxå enligt min sambo som hämtade maten. Det var nästan inga där förutomde tre thailändska tjejerna som jobbade där och som försökte ragga upp!? MIN sambo, tur för mig så ville han hem till sin familj för lördagsmys istället :-)

På söndagen var vi lika  omotiverade vad gällde mat och Martin föreslog stuvade makaroner och prinskorv, kände inte att jag hade någon ork, men ville ändå äta något gott eftersom det är semester nu. "Tänk vad gott om vi hade haft köttbullar" säger han. Sagt och gjort, köttbullar med  gräddsås och potatis blev det. Så jäkla gott, lätt att världens godaste köttbullar görs i Onsala, nu när vi bor här :-)



Vad är då hemligheten? Det klassiska är ju att våga krydda ordentligt, överdriv lite för annars smakar de inte mycket gäller egentligen allt med köttfärs. Mycket salt och peppar (både svart och vit), ströbröd, vatten och ägg enligt grundrecept,  förutom det har vi en finriven lök (till 500g nötfärs), en pressad vitlöksklyfta och en halv kruka timjan (älskar timjan, viktigt dock att ta bort de grövsta stjälkarna). När vi steker dem häller vi på en liten skvätt rödvin i slutet så de får lite smak av de. Serveras med ett stort glas mjölk eller ett glas rött. Gör man allt detta får man godaste köttbullarna :-)

Dagen efter gjorde vi sen stuvade makaroner till lunch men istället för prinskorv hade vi förstås överblivna köttbullar till de. På kvällen gick grillen igång och vi grillade rostas som avnjöts tillsammans med en ljummen färskpotatissallad och förstås ett glas rött (det är ju semester :-)


Potatissalladen innhåller: Lite cremefraich, hackad shalottenlök, dijonsenap, syrliga äppeltärningar, dill, potatis såklart och babyspenat.

Köttet marineras i god tid, godast om man gör egen marinad, men jag fuskar ganska ofta och använder färdig vitlöksmarinad som jag pimpar med extra salt och peppar, färsk timjan och en extra klyfta med vitlök, då blir det lite mer smak.

De var det matinlägget, hoppas nån blir inspirerad till att testa lite.

Förresten på tal om någon... så är jag lite nyfiken på er som läser, vilka är ni? Skulle bli jätteglad om ni skrev en rad om vem ni är och om  ni tycker de är kul, intressant eller bara tråkigt :-)