söndag 12 augusti 2012

Tuffa tag imorgon!

Imorgon är dagen då allt kickar igång på riktigt. För nu är sambons semester slut och jag kommer vara hemma föräldraledig med lilleman och tidvis Lucas. Vardagen börjar, på sätt o vis äntligen för det är så mycket enklare att komma in i rutiner och ha disciplin då. Samtidigt känns det ju lite vemodigt oxå för de här tre och en halv veckorna har varit helt underbara, mysiga och nyförälskelse...

De gångna två veckorna har varit en mjukstart när det gäller träning och kost, har nog mer handlat om att testa hur de fungerar att lämna sambon med barnen och sticka iväg och köra ett pass och att känna hur de känns i kroppen, det har ju trots allt inte gått jättelång tid sedan Lennon kikade ut den 20 juli (tre veckor och två dagar). Jag har testat att promenera, jogga, springa, funktionell styrketräning hemma på altanen samt ett skivstångspass på Sportlife, vilket jag fortfarande fyra dagar senare känner av i tricepsen :-) När det gäller kost har jag vid vissa måltider hållt nere på kolhydrater och vid andra njutit av både god potatis och ett glas vin.

Målet första veckan här att få någon form av träning varje dag (minst en promenad med eller utan barnvagn). När det gäller kost har jag tänkt att köra, väldigt lite kolhydrater, en hel del protein och sallad. Det kommer handla om att byta ut kolhydratkällor som ( potatis, pasta, ris och bröd) mot grönsaker så att det fungerar för min sambo med att han fortfarande äter det han vill eftersom han skulle kunna stoppa i sig vad som helst utan att det syns. Som tur är, är han trots allt inte för skräpmat så det blir inga problem att utesluta det. Läsk dricker vi aldrig (förutom en del när jag var gravid, men de sluta jag med så fort Lennon kom). Godis äts det en del men inte jättemycket... vi har inte samma godissmak så jag kommer nog (hoppas, hoppas) inte känna mig läskad när han äter de. Det jag kommer sakna när det gäller lördagsmys är isåfall chips men men.

Till god mat vill jag gärna ta ett gott glas vin, det kommer jag faktiskt fortsätta att göra men högst en gång i veckan (ammar inte för övrigt eftersom det inte fungerar).

Något som är viktigt med denna satsningen är att det är hållbart i längden, med andra ord så gäller det att man skapar en livsstil man trivs med och som man kan fortsätta med senare så att man inte går ner sig sen igen för att man tröttnar. För att hålla mig motiverad kommer jag att börja med att gå ut hårt, för att se snabba resultat, för att sedan sakta ner på tempot, komma till att äta hälsosamt o allsidigt veckan för att sedan kunna lyxa till det med fredags- eller lördagsmys.

Mycket fokus kommer ligga på träning om jag nu får till det med barnen, och utan att offra för mycket av tiden med sambon. Helt enkelt för att jag tycker det är så jäkla kul, träna mot mina mål, förbättra tider, lyfta mer, testa olika träningsformer och att lära mig mer.

Nu när semestern är slut ska jag oxå försöka att blogga en gång om dagen, (det borde man väl hinna eller) hoppas någon tycker det är intressant läsning, i alla fall sätter jag mer press på mig själv genom att skriva om de!

Nu kör vi!

Imorgon: PW klockan sju (då går Martin upp och gör sig iordning och jag kan lämna Lucas hemma om jag är tillbaka innan han kör) om det passar med Lennons mattider *håller tummarna*